Prioriteiten stellen als ondernemer? Kun jij het? Iedere ondernemer zal het herkennen, een ellenlange to do lijst. Een lijst waar geen einde aan komt, je kijkt ernaar en je weet eigenlijk nog steeds niet waar je moet beginnen. Juist op die dagen dat de mailtjes binnen blijven stromen en er steeds meer taken op je to do lijst komen, is prioriteiten bepalen belangrijk. Want werken met een to do lijst waar geen eind aan komt dat werkt niet, dat moet anders!
Prioriteiten stellen als ondernemer
Focus en prioriteiten stellen, dat zijn naar mijn mening twee heel belangrijke punten die je moet kunnen beheersen als ondernemer. Want die ellenlange to do lijst wordt niet vanzelf zo lang. Zeg jij overal ja tegen? “Oh, dat doe ik wel even tussendoor”. “Laat mij maar helpen, ik heb nog wel ergens een gaatje in mijn agenda”. Herkenbaar?
Prioriteiten stellen als ondernemer is belangrijk, maar wanneer je onderneemt met een chronische ziekte is het nog nét wat belangrijker. Je moet naast keuzes maken voor je bedrijf, ook keuzes maken voor je gezondheid. Ondanks dat ik als ondernemer doelen stel, graag wil groeien en veel ambities heb, gaat mijn gezondheid voor. Dat is altijd prioriteit nummer één. Ikzelf, mijn klanten en mijn omgeving hebben er niks aan als ik over mijn grenzen heen ga waardoor ik ziek word en niet kan werken.
Zo hou je focus
Juist door focus te houden, door je op één taak, project of doel te richten, lukt het makkelijker om prioriteiten te stellen. Komt er iets tussendoor wat niet past bij de taak/project/doel waar je mee bezig bent, waarom zou je het dan doen? Vraag jezelf af:
- Levert het geld op? Ja, heb je er dan tijd/energie voor?
- Is het goed voor jouw bedrijf/PR/netwerk? Ja, is het de tijd/moeite waard?
- Vind je het leuk? Ja, moet het meteen of kan het wachten totdat je je huidige taak/project/doel hebt afgerond?
Past de tussendoor-taak bij een van de drie, en het liefst moet de tussendoor taak alle drie de vakjes aanvinken, dan kun je het doen. Past het niet, verdoe je tijd en energie er dan niet aan en blijf focus houden op waar je mee bezig bent.
Zo stel je prioriteiten
Mijn tips en adviezen zodat jij meteen kunt beginnen met prioriteiten stellen:
- Belangrijkste taken eerst: ik weet dat ik in de ochtend het meeste energie heb, ik ben scherp en daar ligt mijn kracht. Dus doe ik de belangrijkste taken eerst, voordat ik meetings heb, voordat ik mijn mail open. De dag ervoor heb ik al uitgezocht wat ik als eerste moet doen en dat doe ik.
- Leer nee zeggen: leren nee zeggen kun je door vragen te stellen, zoals ‘levert deze taak geld op?’ of ‘is dit belangrijk voor op lange termijn?’. Belangrijke vraag voor mij: ‘kost het me energie?’ Begin 2021 ben ik gestopt met drie samenwerkingen omdat het me meer energie kostte dan opleverde. Met het vertrouwen dat er altijd iets nieuws op je pad komt, durfde ik nee te zeggen.
- Tijd is geld: Houd een week van al je taken de tijd bij. Echt alles, ook de kleinste dingen! Zo leer je welke taken tijd kosten. Zo creëer je inzicht. En vaak lijkt een taak meer tijd in beslag te nemen dan moet. Zet dan een wekker om een taak afronden. Zet een wekker op een half uur en rond die taak af.
Heb je die ellenlange to do lijst voor je liggen? Kijk dan welke taken vandaag écht af moeten? Kies niet meer dan drie taken? Heb je na die drie taken nog tijd en energie over, dan pak je de volgende en anders is er morgen weer een dag! Kijk daarna naar de taken die niet passen bij je focus, zeg hier alsnog ‘nee’ tegen. Vervolgens kijk je naar hoeveel tijd de taken in beslag nemen. De volgende keer kun je met deze informatie beter inschatten of een taak of project de energie, tijd en geld waard is, maar kun je ook nog efficiënter plannen!
Meer informatie:
Fenna’s blog en Instagram
Lees ons interview met Fenna hier.
Foto: Fenna van Kerckhoven door Denise van Duren