• Zoeken
  • Lost Password?

Wat deel je over jezelf bij het starten met een nieuwe sport?

Als je met een nieuwe sport of beweegactiviteit zoals yoga begint, is er altijd een onzichtbare drempel. Het is voor veel mensen lastig om alweer uit te moeten leggen welke beperkingen je ervaart. Heel normaal dus als ook jij een drempeltje over moet. Na meer dan elf jaar ervaring als yogadocent, weet ik dat het super fijn is als een docent iets meer weet over jou. Voor jou vast fijn om te weten dat sommige zaken, zoals diagnoses, minder belangrijk zijn dan ze lijken.

Wat is echt belangrijk om te delen en wat niet?

Een docent wil deelnemers aan lessen graag verder helpen. Het liefst op een manier die ook echt aansluit bij iedere deelnemer. Als je weet dat iemand bijvoorbeeld niet lang kan staan, dan kunnen er in een lesvoorbereiding al alternatieven en variaties bedacht worden. Daarmee is de docent, maar ook jij als deelnemer enorm gebaat.

Zo is het, of je nu leeft met een zichtbare of onzichtbare aandoening, fijn om vooraf al even na te denken over wat je wel en niet wilt delen met de docent waar je les gaat volgen. 

Daarin maak jij uiteindelijk een eigen keuze. Het gaat tenslotte toch over heel persoonlijke informatie. Hoe geef je de juiste informatie, zonder dat je je hele medische geschiedenis hoeft te vertellen?⠀

Een paar praktische tips⠀⠀⠀⠀⠀⠀

  • Overleg voordat je naar een beweegactiviteit gaan met je arts of behandelaar. Stel heel specifieke vragen. Het is fijn om te weten wat je in jouw situatie beter niet of juist wel kunt doen. “Bewegen binnen je mogelijkheden of op geleide van pijn”, is vaak niet genoeg informatie. Dat zegt eigenlijk niets. Vraag door: mag je vooroverbuigen, rennen, lang staan of zitten, wandelen, springen, draaien, twisten, krachtsoefeningen doen, moet je inspanning en ontspanning afwisselen, enz.
  • Wanneer je situatie verandert, omdat je bijvoorbeeld andere klachten krijgt, kun je dit opnieuw met je behandelaar bespreken. Zo blijft de informatie voor jezelf ook up to date.

Een docent kan van buiten niet zien wat jij voelt, (niet) kunt of mag doen.

Voor een (yoga)docent is het fijn om te weten of er fysiek dingen zijn waar jij rekening mee moet houden tijdens de activiteit.

  • Medische termen en diagnoses zijn maar een deel van het verhaal. Eigenlijk het minst belangrijke deel, want een (yoga)docent is geen arts en heeft meestal geen medische achtergrond. Alleen de diagnose of medische termen geven, vertelt dus niet zoveel.
  • Jouw persoonlijke ervaring met de betreffende aandoening is veel belangrijker. Hoe ervaar jij het? Hoe uit het zich in jouw lichaam?
  • Wat helpt is als je vertelt over de bewegingen waarbij jij in je dagelijkse leven beperkingen ervaart. Is armen boven je hoofd brengen lastig? Kun je niet op de grond zitten? Word je duizelig als je vooroverbuigt? Verzuren je spieren snel als je langer in dezelfde houding bent? Ben je snel moe of kun je na intensief bewegen een terugslag of flare-up krijgen? Is lang staan pijnlijk aan je voeten? Vertel daar meer over in plaats van alleen de medische informatie of diagnoses.⠀⠀⠀

Daarmee is de kans groter dat een docent voor jou passende variaties kan aanbieden en met jou mee kan denken. Als je dit benoemt, dan geef je een (yoga)docent tools in handen om jou op weg te helpen. Zodat jij kunt bewegen op een manier die past bij jou.

Stel extra vragen vóór je je aanmeldt voor een activiteit of proefles

Vraag voordat je naar een (yoga)les/activiteit gaat of de specifieke les geschikt is en de betreffende docent ervaring heeft met lesgeven aan mensen met een chronische aandoening. 

Vraag door… waaruit bestaat die ervaring? 

Alleen “ja, deze les is voor iedereen” is niet genoeg. Helaas geeft ook een website vaak niet de volledige informatie. Stel daarom, indien voor jou van toepassing, extra vragen zoals:

  • Is de les geschikt voor beginners en/of mensen met een fysieke beperking?
  • Wordt de les door deelnemers als actief of rustig ervaren?
  • Worden er aanpassingen of variaties aangeboden in een les als dit nodig is?
  • Zijn er hulpmiddelen zoals een stoel en kussens aanwezig?
  • Is het gebouw toegankelijk? Zijn er (hoge) drempels?
  • Kan ik met mijn rolstoel/loopfiets/rollator/wandelstok/blindegeleidestok/hulphond deelnemen aan de les?
  • Kan ik dichtbij (gratis) parkeren?

Waar het uiteindelijk om draait is wat jij uit een sport- of beweegactiviteit wilt halen en wat jij daarvoor nodig hebt. Als je dat helder hebt, kun je een activiteit zoeken die daarbij past. En daarna om de ondersteuning vragen die jij daarbij eventueel nodig hebt. 

Meer van Astrid lezen? Klik dan hier.
Je vindt Astrid ook op Instagram en op haar eigen website.

Socials

Thriving Magazine is ook te vinden op Instagram en Facebook. Zien we je daar?

error: Content is protected !!