• Zoeken
  • Lost Password?

Kelly Sue van Sue’s Warriors: Maak kledingcollecties inclusief

Met een prothese of in een rolstoel op de cover van een modeblad? Dat zou een alledaags beeld moeten zijn. Kelly Sue strijdt met haar stichting Sue’s Warriors voor meer diversiteit en inclusiviteit in de maatschappij en dus in de beelden die we dagelijks zien. Voor inclusie in collecties klopt Kelly Sue bij de grote modemerken aan. Zij kunnen het verschil maken. 

Hoe het allemaal begon: Fashion on Wheels

Het vuurtje van ontwerper Kelly Sue werd aangewakkerd toen zij, als examenopdracht voor de opleiding Fashion Design, voor het Fashion on Wheels-project een kledinglijn moest ontwikkelen voor mensen die de hele dag zittend doorbrengen. De aanleiding was dat er weinig tot geen modieuze kleding beschikbaar was voor mensen in een rolstoel. “Voor het project heb ik een aantal interviews gehad met mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel om te vragen waar ze tegenaanlopen als ze kleding kopen of dragen. Tijdens de interviews kwamen ook veel maatschappelijke issues naar boven.” Zo kwam ter sprake dat de deelnemers, rolstoelgebruikers, dagelijks te maken hebben met uitsluiting en niet alleen op het gebied van kleding. “Destijds schrok ik daarvan. Door het belang van de commercie voorop te stellen, worden mensen vergeten. Dat raakte mij.” 

Kledinglabel SUE op Amsterdam Fashion Week

Kelly Sue won het Fashion on Wheels- project en ze kwam er zelfs mee in een uitzending van Life4You op RTL4. Na het project ging ze verder met haar eigen kledinglijn: SUE. “Ik ben gestart met een kleine collectie die modieus was, maar ook bestond uit een paar key items die niet trendgevoelig waren. Zo konden ze in ieder geval nog een tijd mee, gezien het gebrek aan keuze voor de doelgroep.” De collectie werd uitgebracht op Amsterdam Fashion Week. Daarop kwamen veel reacties. “Het ging niet alleen over de kleding, maar ook over zelfbeeld en representatie. Ik hoorde vooral: wat fijn om mezelf op die manier terug te zien op de catwalk. Dat er modellen in een rolstoel over de catwalk kwamen, raakte een gevoelige snaar. Het zette me aan het denken wat voor impact het heeft als we mensen vergeten mee te nemen in onze dagelijkse beelden.”

Sue’s Warriors: meer diversiteit in het dagelijks beeld

Na de show besloot Kelly Sue om samen met de modellen zowel het fashiongedeelte als het maatschappelijke stuk op te pakken. “Het thema van de Fashion Week was ‘krachtig’. De modellen werden als strijders neergezet om te laten zien dat kracht vanuit jezelf komt. In een artikel werden de modellen beschreven als ‘de krijgers van Sue’. Ik dacht toen, dat ga ik erin houden en zo is Sue’s Warriors ontstaan.” Het doel van Sue’s Warriors is om meer diversiteit in onze dagelijkse beelden, de mode en de media, te krijgen. “Vaak gaat het, wanneer iemand met een zichtbare lichamelijke handicap in magazines of op tv komt over die handicap. De mens erachter wordt daardoor vaak vergeten. Dat wilde ik omkeren door op een fashionable manier meer diversiteit te laten zien. In het beeld gaat het om de kleding en niet om de handicap. Het wordt gedragen door een krachtig persoon en een goed model. Dat die persoon een onderbeen mist of in een rolstoel zit, is niet van toepassing.” 

Workshops en lezingen voor meer awareness

Sue’s Warriors breidde uit en stuitte daarmee steeds meer op maatschappelijke problemen rondom inclusiviteit. De missie werd om de samenleving inclusiever te maken. In het meenemen van mensen om wie ze zijn en niet op basis van uiterlijke kenmerken, maar ook praktisch, zoals het toegankelijk maken van gebouwen. Dat vertaalt zich naar interviews op tv, workshops, lezingen en mini-modeshows op verschillende events om daarna ook weer het gesprek over inclusiviteit en diversiteit aan te gaan. “Vanuit de mode en het bedrijfsleven willen we mensen erop wijzen dat ze er rekening mee houden dat ze mensen gelijkwaardig behandelen. En vanuit de community willen we aangeven wat je zelf kunt doen om zekerheid uit te stralen en ervoor te zorgen dat mensen voorbij de handicap kijken.” 

Het beeld keert langzaam

Kelly Sue geeft aan dat hoewel het langzaam gaat, ze ziet dat de verandering er begint te komen. “Er moet een culturele verandering plaatsvinden, maar als ik kijk naar hoe gesloten de mode-industrie was toen ik met Fashion On Wheels in aanraking kwam, is er veel veranderd. Ik ben toen in gesprek gegaan met verschillende grote merken. Die waren heel terughoudend, tot vervelende opmerkingen aan toe. Nu lijkt het juist wel weer een hype te zijn. Dat zal ook met marketing te maken hebben, maar misschien moeten we het integriteitsvraagstuk even loslaten en hoort dit bij de eerste shift die we moeten maken. Ik denk dat het goed is dat we nu vaker beelden zien die afwijken van de norm.”

Verandering moet komen van grote merken

Kledinglabel SUE bestaat helaas niet meer. Kelly Sue merkte dat de markt er nog niet klaar voor was. “De tweede collectie van SUE was een collectie die geschikt was voor zowel een staande als zittende houding. Maar ik kwam net om de hoek kijken en was een te klein label om echt verandering in het modelandschap te kunnen bewerkstelligen. Dit moet komen van de grote merken. Helaas wordt het nog veel te weinig opgepakt, maar ik kan uit ervaring spreken dat het niet eens zo heel moeilijk is. Wat voor een staande houding kan, kan omgezet worden naar een zittende houding. Ik ben zelfs bereid om mijn data gratis te delen. Reguliere confectiemode wordt ook omgezet naar positiekleding, terwijl je positiekleding maar voor een beperkt aantal maanden draagt. In een rolstoel zit je vaak je hele leven. Ik hoop een grote speler in de mode te vinden die zegt: Dat gaan we doen!”

Inclusiviteit meenemen in de opleiding

Sinds vorig jaar is Kelly Sue ook interieurstylist. Ze wil straks met architecten samenwerken om het interieur en exterieur toegankelijk en toch ook stijlvol te krijgen. “We moeten creatiever denken. Het gaat erom dat het voor iedereen overal toegankelijk is zonder dat we ergens op in hoeven te leveren. Voordat je begint met ontwerpen, moet je die gedachte al meenemen. Dat begint bij de opleiding. We willen met Sue’s Warriors creatieve opleidingen aanspreken om dit concept in de basisvakken op te nemen, zodat de nieuwe generatie opgevoed wordt met inclusief denken. De wereld kan heel makkelijk inclusief zijn.”

Kelly Sue en haar modellen op FW17

Meer informatie:
https://kelly-sue.wixsite.com/sueswarriors
Instagram: @sues_warriors en _@.kellysue._

Meer artikelen over Fashion & Beauty lees je hier.

Socials

Thriving Magazine is ook te vinden op Instagram en Facebook. Zien we je daar?

error: Content is protected !!