• Zoeken
  • Lost Password?

Acht manieren om je relatie te verbeteren

Een chronische ziekte ontregelt je leven en kan een scala aan gevoelens teweegbrengen. Schuldgevoel, eenzaamheid, schaamte, angst voor afwijzing, pijn, vermoeidheid, lichamelijk ongemak of onzekerheid kunnen een grote invloed hebben op je relatie en de intimiteit tussen jou en je partner. Psycholoog Ranjan Patel beschreef voor psychcentral.com acht manieren om je relatie te verbeteren.  

1. Focus op je positieve en goede kanten

We bezitten allemaal een bepaalde schoonheid. Daag jezelf eens uit om je mooie kanten naar buiten te halen: je vechtlust, je kracht, je vastberadenheid. En wat dacht je van je mooie ogen? Je zachte huid, vrijgevigheid, goede hart? Je bent een verzameling van duizenden grote en kleine dingen die je maken tot wie je bent. Hoe meer positieve dingen je kunt opnoemen, des te meer zal je deze overbrengen naar je partner en zullen jullie er beide profijt van hebben. 

2. Praat met elkaar, maak verbinding 

Het gebeurt niet vaak dat we echt de tijd nemen om verbinding met elkaar te maken. Elkaar aankijken zonder de ogen neer te slaan of te reageren. Ga er samen echt voor zitten, zonder afleiding van telefoon of televisie. Maak lichamelijk contact en raak je partners knie, hand, schouder, haar aan – hiermee geef je aandacht, openheid en bereidheid aan. Hiermee zeg je: ‘we gaan ervoor’. Deel wát en hóe je het ook maar wilt.

3. Stel je kwetsbaar op! 

Ervaar heel bewust datgene wat je voelt. Stel je kwetsbaar op ten opzichte van je partner. Dit laat zien dat je vertrouwen hebt. Als je niet afgewezen wordt, zal dat je sterker maken. Word je wel afgewezen, ga dan na wat er tussen jullie fout is gelopen, en of het nog gerepareerd kan worden.

4. Kijk naar wat goed is

Hou je van zijn haar? Hoe zij ruikt? Dat ze tien minuten eerder opstaat om voor jou een kop thee te maken? Hoe hij de deur van de auto voor je openhoudt? De nachtkus? Dat ze altijd het eten voor jullie beiden klaarmaakt? Probeer eens echt goed op te merken wat de ander goed doet. Als je bewust bent van al die positieve punten, hebben de negatieve minder kans om onder je huid te gaan zitten.

5. Toon elkaar liefde

Gebruik lieve woordjes, raak elkaar aan, schenk een liefdevolle blik, geef elkaar een warme, stevige knuffel. Wat weet je van je partner? Waar houdt hij van? Een lekker bad? Strandwandelingen? Thrillers? Wat het ook is, doe eens echt heel erg je best om de ander die ervaring te bezorgen. Maak je partner je prioriteit nummer één en zorg ervoor dat hij of zij zich geliefd voelt. Houd je aandacht niet langer gericht op jezelf, stap uit die negatieve spiraal van je druk te maken over je lichamelijke beperkingen – het zal een opluchting zijn. Liefde zal meer liefde opwekken, en je zult zelf ook meer liefde ervaren. 

6. Wees lief voor jezelf! 

Praat met jezelf. Gebruik vriendelijke woorden, pak je eigen hand vast, plaats een hand op je hart en voel hoe het klopt. Haal adem. Denk aan goede dingen. Laat je gedachten gaan naar positieve zaken. Zodra negatieve gedachten opduiken, ga je terug naar de goede dingen, en concentreer je op je ademhaling. Let erop dat bij de inademing je buik uitzet. Als je uitademt gaat je buik weer terug. Haal troost uit je ademhaling.

7. Vertel je partner waar je behoefte aan hebt 

Denk niet: “Als zij of hij echt van me zou houden, zou hij of zij weten waar ik behoefte aan heb, en zou ik het niet hoeven te vragen”. Jij moet je partner leren hoe hij van jou moet houden. Vertel het eerlijk en duidelijk. Laat geen ruimte voor verwarring of gemengde signalen. Zeg duidelijk hoe je je voelt en wat je van je partner verwacht. 

8. Blijf verbonden met de buitenwereld

Dit beschermt je tegen eenzaamheid, en kan als lijm fungeren in je relatie met anderen. Zorg voor intermenselijk contact zodra je het maar enigszins kunt opbrengen. Elk klein beetje telt. Een praatje met de buren of postbode kan al voldoende zijn. Kom je huis uit, al laat je de hond maar een klein eindje uit. Als je op deze manier je best blijft doen, zal je sociale netwerk veel minder uitgedund worden, dan anders vaak het geval kan zijn.

Probeer de tips die het beste bij je passen, of probeer ze alle acht. Zelfs als je maar één van deze tips kunt proberen, voeg je al iets toe aan jullie relatie. Het is moeilijk om je relatie in evenwicht te houden wanneer je te maken hebt met een chronische ziekte, maar oefening baart kunst. Als je volhoudt, zal je je beiden op den duur meer ontspannen, tevreden en op je gemak voelen.

Het stuk van Ranjan Patel is vertaald en bewerkt door Anna Raymann. Voor Thriving Magazine hebben wij dit stuk bewerkt. Anna Raymann is fysiotherapeute, schrijfster, chronisch pijnpatiënt en deskundige met betrekking tot de sociale gevolgen van het hebben van chronische pijn. In haar boek ‘Lieve Help!’ staan twee uitgebreide hoofdstukken over relaties en chronische ziekte.

Klik hier als je meer wilt lezen over relaties en intimiteit.

Foto: Deon Black via Unsplash

Socials

Thriving Magazine is ook te vinden op Instagram en Facebook. Zien we je daar?

error: Content is protected !!