• Zoeken
  • Lost Password?

Diversity Model Agency (DMA): voor een bredere representatie

Internationaal model Sensemielja ervoer een gebrek aan diversiteit in de modellenwereld uit eerste hand. Samen met haar partner Daisy en fotograaf Marcel Maximiliaan Schwab besloot ze daar verandering in te brengen. In 2018 richtten ze Diversity Model Agency (DMA) en later Diversity Fashion Week op. Inmiddels bestaat hun modellenbestand uit 90 modellen met verschillende culturele achtergronden, maten, lengtes, en (dis)abillities. Hun boodschap: vier de verschillen! Hoewel er sinds 2018 wel het een en ander veranderd is, is er in Nederland op het gebied van diversiteit nog veel werk te verrichten. Ik sprak Daisy en Sensemielja over hun missie.

Voor de oprichting van DMA waren Daisy en Sensemielja al bezig om meer awareness te creëren voor mensen met een beperking of een ander uiterlijk. Het was daarom een logische beslissing om dit door te pakken en er serieus mee aan de slag te gaan. “We hebben het langzaam opgebouwd met fotoshoots, catwalkshows en eigen campagnes voor meer bekendheid.” 

Geen hokjesdenkers

Op de vraag hoe die diversiteit terug is te zien, antwoorden ze: “We zijn zelf heel divers. We zijn een lesbisch koppel met verschillende achtergronden. Sensemielja is Surinaams Antiliaans en Daisy is half Indonesisch half Nederlands. Daarnaast is het terug te zien in de modellen en de mensen met wie we samenwerken. Zo vertegenwoordigen we bijvoorbeeld mensen met Down of met een dwarslaesie, mensen met vitiligo en met albinisme. Niet de standaardmodellen die je altijd in de media ziet. We proberen daarin echt het verschil te maken. We willen niet in hokjes denken, maar staan voor diversiteit in de breedste zin.”

Nederland loopt achter

DMA is hoofdzakelijk in Nederland werkzaam, maar er komt ook steeds meer vraag uit andere landen. “Voor een aantal shows hebben we ook modellen mogen leveren in Frankrijk, Duitsland en Milaan. En we zijn bezig om in Gambia een agency op te zetten.” Ze zien een groot verschil in de vertegenwoordiging van diverse modellen tussen Nederland en het buitenland. “We vinden dat Nederland hierin enorm achterloopt. In Groot Brittanië of in de VS doen ze dat veel beter. Kijk bijvoorbeeld wat Rihanna met Fenty neerzet. Hier is het gewoon nog niet zo vanzelfsprekend en heb je ook het gevoel dat het een trend is in plaats van dat het onderdeel is van de bedrijfscultuur. Wij proberen echt om meer awareness te creëren. We willen dat een goed model wordt ingezet en als die vitiligo heeft of een kunstbeen is dat eigenlijk bijzaak.”

Toch veranderingen sinds de start

Toch is er gelukkig wel het een en ander veranderd sinds 2018. “Toen we met DMA startten was het allemaal nieuw. Mensen wisten niet wat ze moesten verwachten en twijfelden of ze met ons samen wilden werken. Ze wisten niet zeker of onze werkwijze bij ze paste. Bij de eerste Diversity Fashion Week leverden wij de modellen. Voornamelijk van onze eigen agency, maar we gaven ook andere modellen een kans. Designers ontdekten toen wat er allemaal mogelijk is en hoe goed het werkt als je diverse modellen gebruikt. We zagen dat designers meer open kwamen te staan voor de verschillende en andere opties. En nu maken ze er ook meer gebruik van. Ook designers van wie we het niet verwacht hadden. De modellen worden ook meer gezien en krijgen daardoor ook meer werk.”

Goede voorbeeld

Als ik vraag naar merken die het goede voorbeeld geven weten ze de buitenlandse brands zo op te noemen: “Nike is sowieso goed bezig.  Niet alleen met body positivity hebben ze heel veel teweeggebracht, maar ze zetten zich ook in voor modellen met een beperking. En ook Gucci is een goed voorbeeld. Zij zijn begonnen met het gebruiken van een model met Downsyndroom voor campagnes. Maar Nederlandse merken blijken toch een stuk lastiger te noemen. “Het zijn vooral de jonge talenten die nog echt naam moeten maken die er mee bezig zijn. Je zou hier in Nederland de merken zo op moeten kunnen noemen, maar dat is helaas nog niet zo.” 

Begeleiding

Daisy en Sensemielja doen er alles aan om hun modellen vertegenwoordigd te krijgen. “We proberen in gesprek te gaan met klanten en ze te laten zien dat het ook anders kan en hoe. Zo leggen we uit dat als je bijvoorbeeld met iemand met Down werkt, je die op een andere manier motiveert en stimuleert. Sommige mensen met albinisme kunnen weinig zien. Daar kun je rekening mee houden door bepaald lichtgebruik. Je moet weten hoe je om moet gaan met de verschillende aspecten die de modellen met zich mee brengen.” Maar ze zorgen er ook voor dat de modellen worden klaargestoomd voor een opdracht. “We begeleiden de modellen meestal zelf op een shoot en we geven ze ook trainingen. Zo leren we ze poseren en geven we catwalktrainingen. Sensemielja kent door haar eigen ervaring de kneepjes van het vak en kan die met ze delen. Zo zijn de modellen goed voorbereid voor een boeking.” 

Hoogtepunten

De dames zijn van ver gekomen en zijn trots op waar ze nu staan. “Na een vervelende start door een verkeerde keuze in zakenpartner zijn we er alleen maar sterker uitgekomen en hebben we met The Agency en The Fashion Week twee mooie ondernemingen gecreëerd. Soms was het wel echt moeilijk, want in deze industrie is het natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn. Je probeert samenwerkingen te zoeken met andere modellenbureaus. Zeker als je hetzelfde doel hebt, want dan kun je elkaar versterken. Maar we merken dat bedrijven ons soms als concurrentie ervaren. We hopen dat daarin nog verandering komt. Wij zijn enorm van het samenwerken.” Als hoogtepunt noemen ze ook de eerste fashion show. “Op onze eerste show hebben we heel veel reacties gekregen omdat het niet alleen een fashion show is. Het bestaat ook uit entertainment en interactie met het publiek. We hadden Jurgen Raymann als host en het was op een prachtige locatie. Het vond plaats in 2019 en we genieten er nog steeds van.”

Verschillende doelen

Maar toekomstdromen zijn er ook genoeg. “Het doel is om met DMA internationaal verschillende agencies te hebben. We merken dat we best veel aanmeldingen krijgen van modellen uit het buitenland die in dat land zelf niet terechtkunnen. Er is daar geen bureau waar ze zich gepromoot voelen, omdat die blijven vasthouden aan de oude standaard. En voor the Fashion Week hopen we ooit net zo groot te worden als andere bekende Fashion Weeks in binnen- en buitenland.”

Meer informatie:
Diversity Model Agency (DMA): website en Instagram
Diversity Fashion Week: website en Instagram

Lees hier meer over Fashion & Beauty.

Unsupported request - method type: get

Socials

Thriving Magazine is ook te vinden op Instagram en Facebook. Zien we je daar?

error: Content is protected !!