Victoria Jenkins, de oprichter van het Britse modemerk Unhidden, kwam zeven jaar geleden op het idee om een inclusief kledingmerk te ontwikkelen. Ze werkte al een aantal jaar succesvol in de kledingbranche toen ze een beperking kreeg en merkte dat haar kleding niet meer zo goed paste als voorheen. Toen ze voor een behandeling in het ziekenhuis moest verblijven, kwam ze in aanraking met een medepatiënt die vanwege haar stoma en infuuslijn steeds al haar kleding moest uittrekken, zodat het medisch personeel erbij kon. Hierdoor droeg ze alleen maar pyjama’s of loungekleding, terwijl ze liever leuke kleding wilde dragen. Victoria bedacht ze dat dit anders kon en het idee voor Unhidden werd geboren.
Victoria’s doel was om minimalistische, toegankelijke en inclusieve kleding te creëren die je dagelijks kunt dragen of zakelijk kunt combineren. Op het eerste gezicht zie je niet dat het om aangepaste kleding gaat, maar wanneer je naar de sluitingen kijkt, zie je dat die zo zijn ontworpen dat de kleding voor mensen met verschillende beperkingen makkelijker aan en uit te trekken is. Nadat Victoria het kledingmerk Unhidden in 2017 registreerde, startte ze in 2020 met de verkoop van kleding online en in een pop-up winkel in Oxford Street (Londen).
London Fashion Week
Het succes van Unhidden zorgde ervoor dat ze werd gevraagd om dit jaar haar aangepaste kleding op de London Fashion Week te tonen. Kurt Geiger (modemerk voor schoenen en accessoires) gelooft sterk in waar Unhidden voor staat en stelde voor de gelegenheid zijn showroom in het centrum van London beschikbaar. Een droomlocatie wanneer duizenden mensen op de stad afkomen.
Meer aandacht van de media
Mooi was te zien hoe de modellen genoten toen zij de catwalk betraden. Rollend, met wandelstok of lopend, 29 diverse modellen op een plek. Vorig jaar deelde Unhidden het podium nog met een paar andere inclusieve merken voor een inclusieve modeshow. Toen was er geen pers aanwezig en werd er in de media nagenoeg geen aandacht aan besteed. Dit jaar was dat anders en stonden er aan het eind van de catwalk verschillende journalisten en fotografen van verschillende tv-stations en bladen.
Duurzame mode
Victoria is een groot voorstander van het betalen van mensen met een beperking voor hun diensten, aangezien ze vaak geen ander werk hebben. Daarom heeft ze ondanks dat veel modeshows dit niet doen en dit een grote hap uit het budget is, iedereen namens de BFC-reglementen betaald.
Daarnaast is ze ook een voorstander van het creëren van duurzame mode. Daarom maakt Unhidden enkel gebruik van ‘deadstock’ stoffen. Dit zijn restant stoffen van verschillende merken wereldwijd. Hiervan is zoveel beschikbaar dat we voor de komende 50 jaar elk persoon op aarde zouden kunnen kleden. Dit is ook een van de redenen waarom de kleding van Unhidden neutraal van kleur is.
Eerlijke prijs
Alle kleding wordt binnen Europa geproduceerd waardoor ze ook meer zicht heeft op de correcte werkomstandigheden. Aangezien Victoria afgestudeerd is in textiel is ze bewust van de goede kwaliteit van materialen en is ze altijd op zoek naar de beste kwaliteit voor een eerlijke prijs. Door alle voorwaarden die Victoria aan haar merk en kleding koppelt om eerlijke en duurzame kleding te ontwerpen, ligt de prijs van haar kleding wel iets hoger dan die van de ‘fast fashion’-ketens, maar hier heeft ze bewust voor gekozen. Ze wil liever dat haar kleding langer meegaat.
Toekomstplannen
Deze zomer is Victoria van plan een aangepaste kinderkledinglijn te lanceren. En we zullen haar de komende maanden zien in samenwerkingen met verschillende merken. Haar lange termijn doel is om een kleding- en lifestyle brand te worden, met alles van kleding tot beddengoed.
Waar te koop?
Je vindt Unhidden op www.unhiddenclothing.com. Ook kun je terecht op www.loanhood.com en websites waar je kleren kan huren voor bijvoorbeeld een speciale gelegenheid of voor een leuke fotoshoot. Dit draagt allemaal bij aan een betere planeet, zodat we niet onnodig kleren kopen en weggooien.
Meer fashion & beauty? Klik hier.
