Via de VPRO-docu ‘Een pop zoals ik’ leer ik Ellen Brudet kennen. Ze runt in Amsterdam Colourful Goodies, een winkel met inclusieve poppen. In haar winkel vind je niet alleen poppen met verschillende huidskleuren en uit verschillende culturen, maar ook poppen met vitiligo, albinisme, een stoma, een hoorhulpmiddel of poppen die in een rolstoel zitten. Want, zo zegt ze: “Iedereen moet in onze winkel vertegenwoordigd zijn.”
Ellen heeft het druk, want naast het runnen van haar winkel, waarin ze ook jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleidt, geeft ze workshops, lezingen en schrijft ze kinderboeken. Toch mag ik een uurtje van haar tijd afsnoepen voordat ze aan haar werkdag begint.
Eerlijke weerspiegeling van de maatschappij
Dat Ellen een missie heeft, mag duidelijk zijn. Ellen is Surinaams-Nederlands en toen zij jong was, was er alleen maar aandacht voor witte poppen. Dus wilde ze die zelf ook en had ze geen interesse in de pop met haar eigen huidskleur die haar moeder voor haar meebracht. Later zag ze hoe belangrijk het is voor het zelfvertrouwen en het zelfbeeld van kinderen als zij met een pop kunnen spelen waarmee ze zich kunnen identificeren. Ellen zet zich met Colourful Goodies in voor een inclusieve en diverse maatschappij waarin iedereen zichzelf terugziet en haar producten worden genormaliseerd. “Colourful Goodies heeft alles te maken met herkenning, bewustwording, maar ook met normalisatie: iedereen er mag zijn. Het is een eerlijke weerspiegeling van de maatschappij. Dat gaat verder dan een andere huidskleur. Ouders kopen een pop met een sonde, bijvoorbeeld ter voorbereiding op een operatie. En we hebben ook poppen met een gehoorapparaatje of met huidaandoeningen. Alles is mooi.” Ze hoopt dat ze met haar producten
Weerstand overwinnen
Hoewel haar onderneming nu succesvol is, er is steeds meer vraag naar inclusieve poppen, was de weg naar succes er niet een zonder obstakels. Vooroordelen, discriminatie en weerstand van mensen die niet in haar geloofden, hielden haar ambities niet tegen. En ook COPD, een diagnose die ze in 2004 kreeg, waardoor ze een longcapaciteit heeft van 32 tot 34 procent, staat haar niet in de weg om haar missie uit te voeren.
COPD als drijfveer
Sterker nog, de COPD is een extra drijfveer. Toen ze dezelfde diagnose kreeg als waaraan ze haar moeder verloor, ging de knop om. Ze kwam in het revalidatiecentrum terecht op notabene dezelfde kamer als waar haar moeder lag en dacht: “Dit ga ik anders pakken, ik ben niet mijn moeder en ik ben niet mijn ziekte.” Hoewel haar geest vol plannen zit, dwingt haar lichaam haar ertoe om ook rust te pakken. Iets wat moeilijk is met een goed lopende zaak. Ze heeft een mindset gecreëerd waarin niets onmogelijk is en vergeet soms wel eens dat ze een chronische aandoening heeft. “Het is soms moeilijk om balans te vinden met een eigen onderneming, want als ik het niet doe, dan blijft het werk liggen. Maar het geeft me ook voldoening. Het is mijn passie, anders zou ik het niet redden.” Toch wordt ze op momenten dat ze te ver gaat, teruggefloten. “Je wilt doorpakken en kansen benutten, maar ik moet ook beseffen dat ik geen superheld ben. Laatst kwam er een mooie grote opdracht, maar dat zou te veel van me vergen. Daar heb ik toen toch ‘nee’ tegen moeten zeggen om mezelf te beschermen.”
Plek voor iedereen
Dat er voor iedereen een plek moet zijn in onze maatschappij draagt ze niet alleen uit met haar poppen. In haar winkel werken acht leerlingen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waaronder een jongen met het syndroom van down, iemand met autisme en jongeren die slechtziend en slechthorend zijn. “Ik wil laten zien wat we wél kunnen in plaats van wat we níet kunnen.” Ook zet ze zich in voor meer awareness en wil ze anderen inspireren door lezingen te geven over COPD. Ze was relatief jong toen ze de aandoening kreeg, raakte arbeidsongeschikt, maar wilde zich daar niet bij neerleggen en is een ondernemersopleiding gaan volgen.
Na afronding van de opleiding opende ze een kraam op de markt met inclusieve producten ‘Coloured Goodies’. “Mijn longartsen waren het hier niet mee eens, vanwege de kou en de fysieke inspanning van het opbouwen en afbouwen van de kraam. Maar toen de COPD stabiel bleef, moesten ze erop terugkomen. Ik geloof heel erg in dat je veel kunt bereiken als je iets doet wat je leuk vindt.” Het mooiste dat ze heeft meegemaakt ervoer ze nadat ze op Facebook < link naar post> met haar COPD uit de kast kwam (er zat toen nog veel schaamte). “Een vrouw bezocht mijn kraam en vertelde dat ze het leven eigenlijk niet meer zag zitten. Twee dagen nadat ze mijn verhaal had gelezen, is ze naar de KvK gegaan en heeft ze haar eigen vertaalbureau opgezet.”
Workshops voor kinderen
Het geven van lezingen waarin ze het verhaal en de missie van Colourful Goodies deelt, zou ze nog wel meer willen doen. Een andere manier waarop ze dat doet, is door het geven van workshops voor kinderen met de titel ‘Perfectie bestaat niet’. Ze neemt voor de workshop verschillende poppen mee en legt de kinderen bijvoorbeeld uit wat vitiligo of het downsyndroom is en dat iedereen er mag zijn. Ook gaat ze langs bij bedrijven om het over inclusie en diversiteit op de werkvloer te hebben. “Het is meer dan even een themaatje afvinken. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we inclusie normaliseren en zorgen dat het blijvend is.”
Kinderboek: Nine & Mella
Aangezien bewustwording op jonge leeftijd begint, heeft Ellen inmiddels ook een eigen kinderboekenserie rondom de twee karakters Nine & Mella (melanine) ontwikkeld. Ze beleven allerlei avonturen met hun vriendjes. Romy heeft het syndroom van Down, Mike zit in een rolstoel en Benthe heeft rood haar, sproetjes en draagt een bril. “In augustus 2023 kwam het boek uit, en binnen drie weken was er een herdruk. We zijn bestempeld als de nieuwe Jip & Janneke.” Het boek is ook als luisterboek verkrijgbaar, ingesproken door Edsilia Rombley. Binnenkort verschijnt het tweede deel van de serie.
Colourful Goodies Experience
Ondanks de vele activiteiten die Ellen al onderneemt ter bevordering van een inclusieve maatschappij durft ze nog groter te dromen. “Ik denk aan een Colourful Goodies Experience, waar kinderen met hun pop naar de kapper of tandarts gaan, of waar ze kunnen overnachten en tegelijk leren over inclusie.” Het plan is er, nu nog een investeerder of samenwerkingspartner vinden die dit met haar wil realiseren. Maar gezien haar drive zal het me niks verbazen als ook dit haar gaat lukken.
Meer informatie:
Je vindt Colourful Goodies op Instagram of bezoek de website.