• Zoeken
  • Lost Password?

Verdriet verpakt in boosheid

Uiten van verdriet: Hoe doe je dat eigenlijk? En hoe geef je daar vorm aan? Er is helaas geen eenduidig antwoord op deze vragen. Al weten we wel dat iedereen een verschillende manier van het uiten van verdriet heeft. Huilen is de meest duidelijke manier, maar ook boosheid kan een uiting van verdriet zijn.

Op jonge leeftijd aangeleerd

We weten dat ons beeld over het uiten van verdriet voor een deel op jonge leeftijd is ontstaan. De basis is daarvoor gelegd in het voorbeeld dat je op die leeftijd hebt gehad. Er wordt vaak gedacht dat verdriet zich alleen maar kan openbaren door in huilen uit te barsten. Tranen zijn echter niet de enige manier om je te uiten.

Verdriet tonen door woede

Verdriet kan op heel veel verschillende manieren geuit worden. Een voorbeeld daarvan is door boosheid. De zichtbare uitingen van het verdriet kunnen dan liggen in woede en soms zelfs in heftige agressie. Als we verdrietig zijn en we gaan huilen, snappen anderen mensen vaak wel dat het om verdriet gaat. Bij woede is dit vaak niet het geval. Mensen vragen zich bij getoonde woede vaak af waarom de woede er überhaupt is en leggen niet zo snel de link met het achterliggende verdriet.

Het perfecte plaatje

Er ligt in onze maatschappij nog steeds een taboe op het uiten van emoties die negatief uitgelegd kunnen worden. In het perfecte plaatje zijn we altijd blij, evenwichtig en uiten we vooral de ‘negatieve’ emoties niet in het bijzijn van anderen. Mensen die door woede hun verdriet uiten, worden vaak niet goed begrepen. Het is belangrijk om je daarbij te beseffen dat je, door het tonen van woede, niets verkeerd doet. En dat je jezelf al helemaal niet hoeft te schamen voor het uiten van deze emotie.

Handvaten

Realiseer je dat omgaan met emoties voor de meeste mensen ontzettend lastig is en dat iedereen hier op zijn eigen manier mee om gaat. Besef echter ook dat het voor andere mensen ontzettend moeilijk kan zijn om begrip te blijven tonen als de woede over een langere periode aan dezelfde mensen wordt geuit. Het is daarom heel belangrijk om duidelijk aan te geven waarom je de emoties aan de ander uit. Er ontstaat namelijk snel onbegrip bij de ander als diegene veel woede over zich heen krijgt zonder te weten waardoor die woede getriggerd wordt.

Als je van jezelf weet dat je verdriet uit in woede, ga dan eens in gesprek met die dierbaren waartegen je makkelijk je woede uit. Vaak zorgt dit voor meer begrip en wellicht uiteindelijk ook tot een gesprek met elkaar over je verdriet. Door het gesprek met elkaar aan te gaan, zorg je dat je steeds beter leert omgaan met je eigen verdriet en woede. Zoek zo snel mogelijk professionele hulp als je merkt dat je echt compleet vastloopt en als je boosheid daardoor problemen veroorzaakt in je dagelijkse leven of met je dierbaren!

Lees hier meer artikelen over psychologie & mindfulness.

Error validating access token: Session has expired on Sunday, 06-Aug-23 10:06:08 PDT. The current time is Saturday, 23-Sep-23 11:51:23 PDT.

Socials

Thriving Magazine is ook te vinden op Instagram en Facebook. Zien we je daar?

error: Content is protected !!