Op 10 november is het de Dag van Mantelzorg. Overal in Nederland zijn activiteiten om mantelzorgers in het zonnetje te zetten. En dat zijn er nogal wat: ruim vijf miljoen mensen zorgen voor een familielid, vriend of buur. Van intensieve zorg tot kleinere hulp, zoals boodschappen doen, ramen lappen of gezelschap houden. Onbetaald, maar van onschatbare waarde. Ik belde met de Mantelzorglijn, waar je met al je vragen over dit onderwerp terecht kunt.
Irene Sluis klinkt warm en rustig aan de telefoon. Geïnteresseerd, zonder oordeel. Iemand bij wie je al snel je twijfels en zorgen voorlegt. Ruim zeven jaar werkt ze bij de landelijke belangenvereniging MantelzorgNL als medewerker van de Mantelzorglijn. Deze hulplijn, die in 2025 alweer 25 jaar bestaat, is op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur telefonisch en via WhatsApp bereikbaar voor mantelzorgers, professionele ondersteuners en ontvangers van zorg. E-mailen kan ook.
Luisterend oor
Dagelijks komen de meest uiteenlopende vragen aan bod, vertelt Irene. “Vaak gaat het om praktische zaken. Hoe vraag ik een traplift aan, wat zijn de regels voor een mantelzorgwoning of hoe regel ik vervanging tijdens mijn vakantie? We geven advies, luisteren en vragen door. Eenmaal in gesprek komen er ook emoties en zorgen aan bod. Over de combinatie mantelzorg en werk bijvoorbeeld. Of over veranderende relaties binnen een gezin. We bieden een luisterend oor en denken mee over oplossingen. Dat geeft de mensen die bellen al wat lucht.”
Wat is mantelzorg?
Mantelzorg wordt inmiddels door ruim vijf miljoen mensen in Nederland verleend. De definitie luidt: langdurige onbetaalde zorg die iemand verleent aan een familielid, vriend of kennis die extra hulp nodig heeft door bijvoorbeeld ziekte of ouderdom. “Sommige organisaties noemen het mantelzorg als iemand minimaal drie maanden lang en acht uur per week voor een ander zorgt. Maar zo kijken wij er niet naar”, zegt Irene. “Ook als je voor langere tijd één keer per week voor iemand boodschappen doet, spreken we van mantelzorg. Je mag ons altijd benaderen. Het is gratis en ook als je geen lid bent van MantelzorgNL denken we graag met je mee.”
Zorgen om de mantelzorger
Over het algemeen komen de meeste telefoontjes, appjes en e-mails van mantelzorgers en professionele ondersteuners. “Maar ontvangers mogen ons natuurlijk ook bellen. En dat doen ze ook. In deze gesprekken merk ik dat zij zich vooral zorgen maken om de mantelzorger. Ze willen zaken goed geregeld hebben. Ook bellen ze voor advies over de relatie met hun naasten. Hoe houd je die gelijkwaardig? De wederkerigheid is soms lastig: je hebt veel hulp nodig maar kunt het niet teruggeven.”
Herken wat je voelt
Hoe houd je de relatie tussen gever en ontvanger dan goed? “In dit soort situaties is het helpend om te herkennen wat je voelt, geeft Irene aan. “Benoem het, heb het er samen over. Zeg bijvoorbeeld dat je het vervelend vindt om hulp te vragen en vraag hoe de ander het vindt om voor jou te zorgen. Vaak zal de ander aangeven je graag te helpen. Vraagverlegenheid komt veel voor bij mensen die een chronische beperking hebben. Het kan helpen om samen duidelijke afspraken te maken over wat jullie allebei wel en niet willen. Concreet: als je niet gedoucht wil worden door je kinderen, regel dan thuishulp. Wij kunnen met je meedenken over hoe je je netwerk kunt betrekken. Aan de hand van thema’s kun je bijvoorbeeld een lijstje maken met mensen die jou of je gezin kunnen helpen, ook om de verbinding te houden. Misschien kun je met een vriendin bijpraten én samen een uurtje in de tuin werken. Of samen eten. Mantelzorgers vinden het fijn als je concreet aangeeft waar je behoefte aan hebt.”
Plannen en acties
De gesprekken met de Mantelzorglijn vormen waardevolle informatie voor de belangenvereniging. Ze bepalen de prioriteiten voor plannen en acties, zoals de handtekeningenactie (bijna 13.000) om de wirwar aan regels voor mantelzorgers te stoppen. Daardoor was er de laatste tijd in de media veel aandacht voor mantelzorg. Politieke partijen worden in aanloop naar de verkiezingen gestimuleerd om mantelzorg serieus te nemen in beleid. Daarvoor is een verkiezingspamflet ontwikkeld. En nieuw dit jaar is het Mantelzorglintje. Een subtiel speldje om erkenning te geven aan al die onzichtbare krachten. Op en rond 10 november worden de lintjes voor het eerst uitgereikt. Meer informatie over het bestellen lees je op www.mantellintje.nl.
Mantelzorglijn, voor al je vragen over mantelzorg
Zorg je voor een ander of ontvang je zorg en heb je vragen? Wil je graag een advies over je persoonlijke situatie? Of heb je behoefte aan een luisterend oor? De medewerkers van de Mantelzorglijn staan voor je klaar.
Bel de Mantelzorglijn: 030 – 760 60 55
WhatsApp: 06 27 23 68 54
Mail: mantelzorglijn@mantelzorg.nl
Facebook: https://www.facebook.com/MantelzorgNL
Instagram: https://www.instagram.com/mantelzorgnl
Meer informatie: www.mantelzorg.nl